Bibelsnak

Andreas Engedal Bøge

Andreas inviterer gæster til en snak ud fra en bibeltekst. Ny gæst hver måned og nyt afsnit hver mandag.

  • 21 minutes 2 seconds
    Johannes kap. 14 - Totaltolkning

    I dag læser Andreas Bruun og Bjarke Johannesevangeliet kap. 14. Kapitlet er en del af Jesus' sidste tale til disciplene, som kommer lige efter nadveren og fodvaskningen skærtorsdag aften (i kap. 13), og så tilfangetagelsen i Getsemane have om natten op til korsfæstelsen om fredagen (i kap. 18). Talen kan måske virke lidt knudret, men det er også fordi den er så dyb. Jesus siger f.eks. at han er "Vejen, sandheden og livet" (v6), som ifølge Andreas er en "totaltolkning" af livet, hvor sandhed og liv hænger sammen. Og Jesus siger, at "Beder I mig om noget i mit navn, vil jeg gøre det" (v14), som for nogen måske skaber frustrationer for, om man har bedt godt nok, hvis det ikke sker. Her giver Bjarke et perspektiv på, at Jesus også udvalgte nogle mennesker til at blive helbredt i Det Nye Testamente, men det betyder ikke, at Jesus ikke elskede andre, eller at andre ikke bliver frelst. Hvad tænker du? 

    9 September 2024, 4:00 am
  • 20 minutes 50 seconds
    Johannes kap. 13 - Gennemskuet forræderi og genbrugt fodvand

    Hvordan ser vand ud, når alle vasker fødder i det samme vand? Er det egentligt nok at blive døbt med vand på hovedet? Og hvad siger det os, når Jesus afslører Judas' kommende forræderi foran alle de andre disciple, uden at disciplene forstår, hvad det handler om? Find selv på flere spørgsmål :) 

    Andreas Bruun er gæst, og Bjarke Brondbjerg vært. 

    26 August 2024, 4:00 am
  • 19 minutes 25 seconds
    Johannes kap. 12 - Cancel Culture

    Cancel culture eksisterede også for 2000 år siden, men hvordan fungerer det der med, at det er Gud som gør, at vi kan tro, når vi også selv har en vilje? I Johannesevangeliets tolvte kapitel hører vi om, at Maria (altså Lazarus' bror, ikke Jesus' mor) hælder en hel årsløn af luksus-olie over Jesus' fødder, og at det er lige før Jesus ridder ind i Jerusalem. Og vi hører om nogle meget forhærdede farisæere, som pønser på at slå Lazarus ihjel igen - kill the evidence. 

    Andreas Bruun er gæst helt fra Etiopien og Bjarke Brondbjerg er vært. 

    12 August 2024, 4:00 am
  • 21 minutes 58 seconds
    Tema - Menneskesønnen og verdensdommen

    Fodbolddommeren gør næsten altid nogen utilfredse, men hvad nu hvis han ikke var der? Måske har vi det lidt på samme måde med verdensdommen i kristendommen, som Anders og Bjarke snakker om i dagens episode: Vi kan ikke lide tanken om en dom, men vi håber samtidig på et opgør med uretfærdigheden i verden. Så hvor finder man en dommer, der både kender detaljerne og ønsker os det bedste? 

    I denne tema-episode uddyber Bjarke først nogle vers om Menneskesønnen i Daniels bog kap. 7, hvor Daniel får en drøm om endetiden og verdensdommen. Dernæst snakker vi om, hvordan vi har det med en verdensdom, og hvorfor det er vigtigt med en dommer, der kender detaljerne, men samtidig ønsker os det bedste. Og hvem er det så egentligt, der dømmer hvem ude?  

    Anders Bjerregaard er gæst, og Bjarke Brondbjerg vært. 

    Freaky fact: Jesus omtales som "Menneskesønnen" 12 gange i Johannesevangeliet, og over 80 gange i Det Nye Testamente, når man læser oversættelsen fra 1992. 

    29 July 2024, 4:00 am
  • 23 minutes 11 seconds
    Johannes kap. 11 - Mumien Lazarus

    Hvordan ville du reagere, hvis du så en mumie spankulere ud af en gravhøj? Med rædsel, forbavselse eller lykke-udbrud? Jesus møder i hvert fald den kristeramte familie til Lazarus sådan, at hver enkelt føler sig set og mødt. Måske giver det også en troværdighed til teksten, at vi midt i et overnaturligt mirakel hører om den helt normale og menneskelige Jesus. Ham, som selv en dag skulle dø og genopstå for vores synd. 

    Camilla Birk Sørensen er gæst og Bjarke Dubach Brondbjerg vært. 

    15 July 2024, 4:00 am
  • 20 minutes 50 seconds
    Johannes kap. 10 - Jesus er døren, hyrden og meget mere

    Jesus er mange ting, og derfor er det også ok, at vi ikke altid forstår alting af kristendommen på én gang. I denne episode hører vi om de syv "Jeg er"-udsagn i Johannesevangeliet, og Camilla og Bjarke giver hvert sit ultra-korte personlige bud på noget af, hvem Jesus er for os lige i talende podcast-stund. Hvis du selv skulle sige det lige nu, oplever du så mere Jesus som døren, der bare "står der" til at gå ind ad, eller er han mere hyrden, som kalder på dig? 

    Camilla Birk Sørensen er gæst og Bjarke Dubach Brondbjerg vært. 

    1 July 2024, 4:00 am
  • 19 minutes 51 seconds
    Johannes kap. 9 - Mudder og spytklat

    POV: Du sidder i vejkanten og er trist, men så kommer Jesus og blander spyt med jord, som han smører i dit ansigt: Nu' du glad!! Sådan har den blinde det i dagens episode, Johannes kap. 9, - og er Do It Yourself-muddermasker ikke meget in i øvrigt? Camilla Birk Sørensen chiller som den nye gæst sammen med Bjarke bag mikrofonerne. 

    17 June 2024, 4:00 am
  • 20 minutes 20 seconds
    Johannes kap. 8,31-59 - Sådan er man 30 år og ældre end 50

    Filip og Bjarke har det sjovt i studiet, men i dagens tekst kritiserer Jesus ellers jøderne for at have Djævelen til fader, og udfordrer os alle sammen på, at sandheden (#Jesus ham'sjel) sætter fri. Så samler jøderne sten op for at slå Jesus ihjel, men hvorfor er de så vrede, og kan man overhovedet skrive "amen" i en matematikopgave? Tilsyneladende kan man i hvert fald være ca. 32 år og over 50 år på samme tid... 

    3 June 2024, 4:00 am
  • 28 minutes 3 seconds
    Genhør Apostlenes Gerninger kap. 2 - Helligåndseksplosion

    Det er pinse, det er “kirkens fødselsdag”, og derfor genhører vi pinsedagen i Apostlenes Gerninger kap. 2 med Andreas Bøge og Nanna. Hør Nanna dele sin erfaring med tungetale, om hvordan Helligånden booster Peter til at tale, så 3000 bliver kristne - og hvad er egentligt de fem B’er, som Jesus også benyttede sig af? 

    20 May 2024, 4:00 am
  • 22 minutes 4 seconds
    Johannes kap. 8,1-30 - Hvad skrev Jesus i sandet

    Jesus tilgiver en dødsdømt kvinde, som de skriftkloge griber i ægteskabsbrud, men senere siger Jesus, at ikke alle får tilgivelse. Og hvorfor bliver ordet "formaning" ofte kun forbundet med irettesættelse, når det lige så godt kan oversættes til opmuntring eller tilskyndelse? Filip Sonne Rolighed er gæst, som fortæller om dengang ti politimænd stormede ind, og Bjarke er vært. 

    Freaky fact: Helligånden omtales fire steder som talsmanden i Johanesevangeliet (14,16+26, 15,26 og 16,7), som på græsk hedder parakletos. Paulus bruger det samme grundord, når han skriver sine afsnit med formaninger/opmuntringer, på græsk parakaleå, i brevene til kristne fællesskaber (f.eks. Rom 12,1). Helligånden tilskynder og opmuntrer altså også menneskers ånd. 

    6 May 2024, 4:00 am
  • 22 minutes 32 seconds
    Johannes kap. 7 - Noget kom før reglerne

    Hvor mange søskende havde Jesus, hvad er løvhyttefesten for en fisk, og hvad kan vi bruge det til i dag, at "Abraham kom før Moses"? Udadtil ligner det måske for nogle, at kristne har flere regler, men indadtil handler det om en personlig relation til Gud, og hvordan éns værdier kan komme til udtryk. Hør et historisk eksempel og tænk med, hvad det betyder for dig. 

    Filip Sonne Rolighed er gæst, og Bjarke Dubach Brondbjerg er vært. 

    22 April 2024, 4:00 am
  • More Episodes? Get the App
© MoonFM 2024. All rights reserved.